Онлайн пазаруването. Предимства, недостатъци и най-честите грешки

На прага на Коледните празници всеки от нас е в търсене на подаръци за своите близки. Онлайн пазаруването се оказва най-предпочитания начин да се справим с тази задача.


Най-големия мотив за това, разбира се е цената на търсената стока. В онлайн пространството лесно и бързо можем да сравним цените на желания продукт в в най-популярните сайтове за пазаруване. Както в България така и в чужбина.

Ще започнем с това, че както и при физическите магазини, така и при онлайн сделките продавача и купувача имат съответните права и задължения. Разбира се, говорим за официални онлайн магазини и сайтове за пазаруване, а не за частните обяви, където всичко е договорка между страните. Нека да изброим правата на потребителите.

Преди да завършите своята покупка, продавачът е длъжен да Ви даде информация относно:

своите имена и адрес;
основните характеристики на стоката или услугата;
цената на стоката/ услугата с включените в нея данъци и такси;
разходите за доставката;
срокът, за който е валидно предложението му;
условията за плащане, доставка, изпълнение, дата на която търговецът се задължава да достави стоките или да извърши услугите, и когато е приложимо – предвидените от търговеца начини за разглеждане на жалби от потребители;
възможността за оттегляне от поръчката.

Информацията, предоставена ми на български език, е неразделна част от договора и не може да бъде променяна, освен ако изрично не уговорим друго.

Без да има нужда да доплащам, мога от сключването на договора – при договори за услуги и от получаването на стоката, в рамките на 14 дневен срок да се откажа от нея. Не дължа никакви обезщетения, неустойки или други разходи с изключение на тези, които съм направил за връщането на стоката. За това си право трябва да бъда известен от търговецът, а в случай че той пропусне да ме информира, срокът, в който мога да се откажа от договора се удължава на една година и четиринадесет дни. Транспортните разходи обаче са за моя сметка. Продавачът е длъжен да ми върне парите в срок до 14 дни, като използва същото платежно средство, използвано от мен при първоначалната транзакция.За мен остава задължението да изпратя или да предам стоката обратно на търговеца, без неоправдано забавяне и не по – късно от 14 дни, от датата на която съм съобщил за решението си на търговеца да се откажа от договора.


Разпоредбите за право на отказ не се отнасят за следните случаи:

за предоставяне на услуги, при които услугата е предоставена напълно и изпълнението и е започнало с изричното предварително съгласие на потребителя и потвърждение от негова страна, че знае, че ще загуби правото си на отказ, след като договора бъде изпълнен изцяло от търговеца;

за доставка на стоки или услуги, чиято цена зависи от колебанията на финансовия пазар, които не могат да бъдат контролирани от търговеца и които могат да настъпят по време на срока за упражняване правото на отказ;

за доставка на стоки, изработени по поръчка на потребителя или съобразно неговите индивидуални изисквания;

за доставка на стоки, които поради своето естество могат да влошат качеството си или имат кратък срок на годност;

за доставка на запечатани стоки, които са разпечатани след доставката им и не могат да бъдат върнати поради съображения, свързани с хигиената или защита на здравето

за доставка на стоки, които след като са били доставени поради естеството им са се смесили с други стоки, от които не могат да бъдат отделени;

за доставка на алкохолни напитки, чиято цена е договорена при сключването на договора за продажба, при които доставката може да бъде извършена в срок не по – рано от 30 дни, считано от сключването на договора и чиято действителна стойност зависи от колебанията на пазара, които не могат да бъдат контролирани от търговеца;

при които потребителят изрично е поискал от търговеца да го посети в дома му с цел извършване на неотложни дейности за ремонт или поддръжка; когато при такова посещение търговецът предоставя и други услуги в допълнение към тези, поискани от потребителя, или достави стоки, различни от резервните части, необходими за извършването на ремонта или на поддръжката, правото на отказ се прилага за тези допълнителни услуги или стоки;

за доставка на запечатани звукозаписи или видеозаписи или запечатан компютърен софтуер, които са разпечатани след доставката;

за доставка на вестници, периодични издания или списания, с изключение на договор за абонамент за доставка на такива издания;

сключени по време на публичен търг;

за предоставяне на услуги за настаняване, които нямат за цел живеене, транспорт на стоки, отдаване на автомобили под наем, услуги за хранене или предоставяне на услуги, свързани с развлекателни дейности, ако договорът предвижда конкретни дати или срок за изпълнение;

за предоставяне на цифрово съдържание, което не се доставя на материален носител, когато изпълнението е започнало с изричното съгласие на потребителя, който е потвърдил, че знае, че по този начин ще загуби правото си на отказ.


Законът, който ни защитава на територията на България, е Законът за защита на потребителите.

Пазаруването онлайн, не се различава от това в магазина. Така че тук също можем да се възползваме от своето право на рекламация при евентуално възникване на проблеми. По принцип онлайн магазините са стриктни и рядко допускат такива проблеми, но ако все пак се усъмним, че сме попаднали на фалшив сайт можем да търсим правата си, като се обърнем към Комисията за защита на потребителите или можем да отнесем проблема си и към Европейския потребителски център.

11 Грешки в онлайн пазаруването, които ви струват скъпо и ви излагат на риск

Разбира се, че няма нищо по-комфортно от това да пазарувате от уюта на собствения си дом и то абсолютно всичко, за което се сещате и имате нужда. Но има някои неща, за които трябва да бъдем нащрек, ако не искаме да се окажем в клопката на хакери, които да се възползват от личната ни информация, която споделяме в мрежата.

Като цяло трябва да се чувствате сигурни в това да купувате артикули онлайн. Това обаче не означава, че трябва да кликнете върху „купи“, преди да се образовате адекватно. Стига да сте наясно с най-разпространените грешки, които правят онлайн купувачите и как най-добре да ги избегнете, не би трябвало да има проблем да откриете онзи перфектен артикул и то на най-добра цена.

1. Запазване на личната ви информация

Удобството да запазвате личната си информация за бъдещи покупки със сигурност е привлекателно, но има много рискове. За това никога не го правете. Ако дадения сайт е станал прицел на хакерска атака, първото към което ще се стремят извършителите са именно Вашите лични данни и данни на картите, с които плащате, за да могат да се възползват от тях. Освен това, от гледна точка на личните финанси, е много по-вероятно да похарчите пари, ако данните за кредитната ви карта вече са запазени в акаунта ви, изискващи само няколко кликвания за закупуване на артикул. Физическото проследяване на вашата карта и въвеждането на числата ръчно ви дава повече време да преосмислите покупката и да се уверите, че това е нещо, от което наистина имате нужда и да се предпазите от необмислени покупки.

2. Не пазарувайте от всеки сайт

Както при физическите магазини, така и в тези онлайн, понякога не всичко е добре да закупим от едно място. За щастие, търсачките вече ни дават възможността да сравним цените при редица онлайн търговци на дребно, като ни помага да вземем информирано решение. Разбира се, още трябва да обмислм оценките на магазините, цените за доставка и правилата за връщане – така най-точно ще сравним къде излиза най- изгодно да закупим дадения артикул.

3. Пазаруване с кодове за отстъпки или купони

Някой онлайн търговци често пускат така наречените кодове за отстъпки, особено сега около празниците. Разбира се, че тук също може да има скрит смисъл и цената да е предварително завишена, за това не бързайте да се подлъгвате, а проверете добре крайната цена.

4. Игнориране на доставката

Често доставката остава с по-малко внимание относно потребителите. Пренебрегването на разходите за доставка при пазаруване онлайн може да означава да похарчите много повече, отколкото си мислите. Когато търсите артикули онлайн, не забравяйте да филтрирате резултатите въз основа на цената плюс доставка, за да получите възможно най-точния резултат. И винаги проверявайте дали можете да закупите артикул от сайт за онлайн пазаруване, предлагащ безплатна доставка или от такъв, който предлага безплатна доставка над определена сума. Освен това вижте как стои въпроса с връщането на стоката, ако нещо не е наред.


5. Не прочетени условия за връщане

Винаги е важно да четете правилата за връщане, когато пазарувате онлайн. Освен да знаете кой е финансово отговорен за обратната доставка, трябва да разберете колко дълъг е периода, в който можете да върнете даден артикул, както и срока за възстановяване на похарчената сума.

6. Не пропускайте отзивите за сайта

Винаги четете отзиви за продукта, който купувате, както и магазина, от който го купувате. Това може да ви даде по-добро разбиране за качеството на продукта, потребителското изживяване и цялостната сигурност. Разбира се, че не винаги всички мнения ще бъдат еднотипни, но няма начин да не се ориентирате от мненията на вече ползвалите услугите на дадения онлайн магазин.
Също така не забравяйте да оставите и своята обратна връзка след като сте закупили и получили желаната стока.

7. Не използвайте публични wi- fi мрежи за пазаруване онлайн

Това важи най-вече когато ще направите плащането директно с дебитна или кредитна карта. Пазаруването през обществен WiFi в кафенето може да изглежда като добър начин да прекарате времето, но бъдете внимателни. Информацията, изпратена чрез несигурни или обществени връзки, може лесно да бъде компрометирана от хакерите, така че е най-добре да изчакате, докато сте вкъщи и в частна мрежа, преди да изпратите информация за кредитната си карта. Същото важи и за влизането във вашия портал за онлайн банки чрез обществена връзка или друг сигурен сайт, който използва важна лична информация.

8. Използване на вашата дебитна карта

Ако сте фен на плащанията от онлайн пазаруването директно с карта, то Ви съветваме да не използвате директно Вашата дебитна. Винаги използвайте отделна кредитна карта само за онлайн пазаруване, която е с малък лимит, която можете да заредите непосредствено преди да заплатите даден артикул.
От друга страна, използването на дебитна карта дава на хакерите достъп до личните ви банкови сметки и лични пари. Опитът да си върнете тези пари може да бъде много по-труден и дори може да изисква закриване на акаунта ви.

9. Поръчка от несигурни и непознати сайтове

Ако не отделите време да проверите идентификационните данни и репутацията на сайта, можете да платите висока цена. Има създадени фалшиви сайтове само с цел кражба на личните данни и сметки и кражба на средства. За да се предпазите от тази възможност, можете да направите няколко хода. Първо, стартирайте бързо търсене, за да прочетете отзивите в магазина и проверете онлайн репутацията на търговеца. Ако няма отзиви или оценки, бъдете внимателни. На следващо място, когато влизате в частта за пазаруването, трябва да видите нпромяната на URL адреса на уебсайта от „http“ на „https“, за да обозначите сигурна връзка.
Винаги купувайте от надеждни продавачи и дистрибутори. Не рискувайте информацията си с търговец на дребно, който предлага най-ниските цени, но не предлага никаква сигурност.


10. Използване на e-mail адрес

По принцип, когато искаме да направим дадена покупка от даден сайт се изисква регистрация и потвърждение на имейл. Бъдете внимателни и използвайте имейла си също с такова внимание и безопасност, както всичко останало.
Някои сайтове започват да изпращат ежедневни имейли на потребителите си с всевъзможни отстъпки и промоции, но вместо да се ядосвате на това и да обвинявате сайта, то просто променете настройките на профила си, като отбележите, че не желаете да получавате подобна информация (обикновено това е питане още при самата регистрация). Имайте предвид, че тази информация наистина може да Ви бъде полезна, защото обикновено е съобразена с вашите предишни търсения.

11. Проблеми с размерите

Ако купувате дрехи или обувки онлайн, имайте предвид, че всеки търговец, марка и модел могат да бъдат напълно различни. Т.е. ако примерно, по принцип носите 37 номер обувки, то в дадения онлайн магазин това може да отговаря на 38. Добре е да потърсите по- подробна информация относно размерите, като обикновено съвестните търговци предоставят таблици с размери в сантиметри. Това може да Ви коства малко повече време по време на поръчката, но пък ще Ви спести разочарованието от това да сте объркали размера.

Онлайн пазаруването може да означава свят на отстъпки, безкраен избор и лесно изживяване при покупка, за това следвайте нашите съвети и се възползвайте от тази възможност, за да спестите време и средства.




SuperMag