Michelin – една стогодишна легенда


През 1889 г. двама братя, Андре и Едуар Мишлен, предприемат едно от най-големите приключения в историята на човечеството и промишлеността, с цел създаване на модерни транспортни решения – ключът към свободата и икономическото развитие, чрез непрекъснати иновации.

Мишлен стартира като семеен бизнес, чиито корени достигат далече в миналото преди раждането на двамата братя основатели на компанията с техния дядо, който ръководи фабрика за метал. След смъртта му фабриката постепенно изпада в затруднения и през 1886 година Андре Мишлен се завръща в родния Клермон-Феран, за да заеме мястото на дядо си. Две години по-късно към Андре се присъединява и брат му Едуар и през 1888 г. преименуват фабриката в Compagnie Générale des Établissements Michelin. Тази година се смята за рождена на познатата марка Мишлен днес.


Първоначално компанията произвежда различни дребни неща като водопроводни тръби, клапани, тръби за газ и други, докато вниманието на собствениците бива привлечено от... велосипеда! Тогава това возило едва набира популярност и първите произвеждани модели са с несваляеми гуми. Братята Мишлен правят истинска революция като изобретяват и започват да произвеждат сваляеми гуми за велосипеди. Тогава колоездачът Чарлз Терон печели престижното състезание Париж-Брест-Париж с велосипед, оборудван с гуми Мишлен.

През 1894 г. се състояло първото организирано автомобилно състезание по идея на френския журналист Пиер Жифар. Разбира се, тогава колите са се движили само малко по-бързо от велосипед, но това поставило началото на огромна страст. И братята Мишлен били на точното място. Въпреки, че автомобилите все още били рядкост, двамата французи проявили изключителна далновидност и резервирали огромно място в бъдещето. С много перипетии и налагане на пазара на пневматичните гуми, в края на 19 век компанията на братята Мишлен вече е сред големите имена в индустрията в световен мащаб.

И голяма част от славата се дължи на добрата реклама, която успява да наложи човечето на Мишлен Бибендум (човече от автомобилни гуми) като едно от най-разпознаваемите брандови лога в историята. Особено след 1908 г., когато Мишлен откриват фабрика в САЩ.

За иновативност говори и известния Пътеводител Мишлен, за който малцина знаят, че е създаден от компанията на братята Мишлен. Първоначално създаден, за да улеснява водачите на автомобили къде могат да спират по пътя си и къде са най-добрите хотели и ресторанти. Днес, обаче Пътеводител Мишлен е нещо повече, най-строгият съдник сред ресторантьорите в Европа – никой не знае кога може да бъде посетен от специален клиент и на кое място в реномирания пътеводител ще бъде поставен, като малцина попадат на неговите страници.

В средата на 20 век Мишлен създава нов тип (радиални) автомобилни гуми Michelin X. Използват изцяло нова технология и създават продукт, който има два пъти по-голяма трайност от предшественика си. Нужни са 10 години, за да наложат този продукт на пазара, но резултатът си струва.

Днес Мишлен е сред титаните в производството на гуми за автомобили, велосипеди и самолети и се наложи, благодарение на иновативните си идеи, които буквално преобърнаха света. Освен това, те са първите, които създадоха популярен рекламен герой, познат на няколко поколения вече 100 години. В наши дни компанията е председателствана от трето поколение Мишлен.

SuperMag.bg